måndag 4 januari 2010

Jobb & stickning

Idag är jag tillbaka på jobbet igen efter en seg långhelg. Min sambo har varit förkyld och legat hemma och tyckt synd om sig själv. Det tog inte lång tid innan detta dystra humör smittade ner även mig, så i helgen har jag surat framför tv:n och sett om några av mina favoritfilmer, men inte ens det rådde bot på det dåliga humöret.

Jag fick iallafall tid att avsluta sambons sockor. Bild kommer senare. Han fick en mössa av mig i julklapp, och ville sen ha sockor, och då passade det bra att använda garnet som blivit över. Han ville inte ha några krussiduller, så jag stickade vanliga sockor från tån och uppåt, men smög iallafall in en tunn fläta på varje sida av skaftet för att göra det hela lite roligare att sticka. Sockorna blev fina, och uppskattades mycket, trots, eller kanske tack vare, flätorna.

Nu sitter jag och övervakar årsrapportskörningar på jobbet och surfar runt bland diverse stickbloggar för att hitta inspiration till nästa projekt.

För närvarande lutar det åt någon utav följande sjalar i det röda garn jag köpte på syfestivalen senast.

http://knitandknag.blogspot.com/2007/12/sumac-leaf-shawl.html
http://knitandknag.blogspot.com/2009/02/mystic-star-lace-shawl.html

Jag har dock en polotröja i Mirasol Miski som jag borde sticka vidare på. Garnet är så otroligt mjukt och lent att tröjan kommer att bli hur mysig som helst om jag bara får den klar någon gång. Jag började med ärmarna för att kunna kontrollera stickfastheten utan att behöva sticka en provlapp, vilket jag avskyr att göra, och nu börjar det bli dags att lägga upp för fram- och bakstyckena vilka stickas på rundsticka. Jag har använt mig av virkad uppläggning för att få en fin kant, och jag ser inte fram emot det jobb detta kommer att innebära på det stora stycket. Det känns som att om jag bara får uppläggningen klar så kommer tröjan nästan att vara färdig, eftersom att det bara är att sticka runt runt och att byta färg vartannat varv, vilket gör den till en perfekt tågstickning. Två timmar på tåg varje dag och lite stickning hemma så borde den vara färdig snart!

Mönstret på tröjan kommer från Mirasols första mönsterbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar