måndag 4 januari 2010

Halvdag och garnshopping

Idag blir det bara halvdag på jobbet, och jag tänkte gå och simma vid elva, så det blir en kort dag. Därefter tänkte jag ta pendeln till södra och kika in på Marias Garn. Jag fick ett presentkort där i julklapp av sambon, och nu tänkte jag gå dit och leta inspiration, och kanske komma hem med nåt snyggt sjal- eller mössgarn.

Kanske en Northern Lights, eller en Coline cable hat. Jag har stickat en något modifierad Cairn i Sulka tidigare, i lila och svart, men jag har aldrig varit riktigt förtjust i den. Jag gillar egentligen inte att sticka mössor, men att köpa en ny mössa känns inte heller bra. Jag kanske kan övertala mig själv att sticka mössan om jag hittar något snyggt garn, kanske Heavens Hand eller liknande. Dessutom har jag en vän som har varit lyrisk över min Cairn sedan jag stickade den, och då skulle hon kanske kunna få ärva den. Annars stickar jag hellre sjalar. Jag började sticka på en röd Shetland Triangle igår, men jag är inte riktigt nöjd med hur garnet ser ut (Jag stickar med dubbelt garn, två nystan entrådigt ullgarn).

Jag var på biblioteket igår också, och kom hem med "Tvåändsstickat: vackert, slitstarkt, varmt" och en bok med gamla svenska mönster, både strukturmönster och flerfärgsmönster. Det ska bli kul att kika i dem och att se om jag kan lära mig själv tvåändsstickning. Min envishet brukar komma väl till pass vid sådana tillfällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar