lördag 27 februari 2010

Hobbykväll

Igår hade vi hobbykväll!

En kompis, som tycker om att sy, har lovat att sy några sockgömmor åt mig, inspirerade av den basgömma jag köpt av Stickfrossa.På syfestivalen köpte jag två stuvbitar tyg, som vanligt i glada färger, och Anna köpte en Overlock-symaskin.

I går gav vi oss alltså i kast med dessa båda, och lyckades improvisera fram en sockgömma som är så gott som klar. Vi klippte och sydde lite på känn, och modifierade mönstret allteftersom.
Nedan ser ni resultatet!


Jag ville inte ha en öljettring för garnet i dessa eftersom att jag vill kunna växla stickning, så vi kom på att vi skulle lämna en liten öppning högst upp.

Annas symaskin kunde inte sy knapphål, så när tillfälle ges är tanken att jag ska låna mammas symaskin och, precis till vänster om dragkedjan, sy ett knapphål att dra ett band igenom, precis ovanför slutet på dragkedjan. Tanken är att det ska kunna fästas med en tryckknapp på framsidan och då löpa både framför och bakom dragkedjan så att garnet inte fastnar! Dålig förklaring av en riktigt bra idé (tycker jag), men vi får se hur det blir när det är klart.
Jag är jättenöjd, och kommer garanterat att sy fler! Jag har mycket tyg över, bådedet här , och även två andra, och jag har nästan oändligt mycket svart bomullstyg till handtag och foder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar